בדק בית – מה זה? האם מומלץ לעשות או שזאת הוצאה מיותרת?

מה זה בדק בית?

בדק בית היא בדיקה שעושה בעל מקצוע מורשה, למערכות הבית. הבודק בוחן את מערכות המים, האיטום, החשמל, הריצוף, הצבע, ואת כל מאפייני הבית על מנת לבדוק אם ישנם ליקויי בניה מעבר למה שהרוכש מסוגל להבחין בעין.

עורך בדק הבית בודק אם כל נתוני הבית עומדים בתקנים השונים של תכנון ובנייה, תברואה, חשמל וכל תקן אחר. במידה והדירה חדשה מקבלן, עורך הבדיקה בוחן גם אם המבנה מתאים לתוכניות המפרט של הבניין והאם מה שהובטח על-ידי הקבלן אכן סופק.

אלו הדברים הגדולים, בנוסף לאלה בדק הבית בוחן גם פרטים קטנים יותר כמו צבע האריחים, איכות הגימורים, את השיפועים במקלחות אל פתחי הניקוז ופרטים שכלל לא העליתם על דעתכם.

אנשים שקונים בית, בין אם הוא חדש מקבלן ובין אם הוא יד שנייה, מסונוורים לחלוטין. הם נמצאים בהתרגשות גדולה ולא מצליחים להבחין בפגמים.

הבודק שעורך את בדק הבית בודק גם ליקויים באיכות המבנה אבל גם ליקויים אסתטיים. יש פגמים רציניים כמו שיפוע לא נכון במרפסת שייצר מצב של מים עומדים, ויש פגמים שנראים לדייר פחות רציניים אך הם פוגעים באיכות העבודה כולה. לדוגמא בנכס מסויים כל המרצפות, שהיו מסוג גרניט פורצלן, היו שרוטות לחלוטין. לא הייתה מרצפת בלי שריטות. דבר כזה למשל אינו אשמת הקבלן, אבל זה מעיד על איכות מרצפות ירודה מאוד, שחייבים להחליף כדי לעמוד בתקנים.

Image by Freepik

למה צריך בדק בית?

אז קודם כל רבים לא יודעים – למה בכלל צריך בדק בית? כמו שמוסך או מכון בדיקה בודקים רכב יד-שנייה לפני קנייה, כך בודק הבתים בודק את הנכסאך בעוד רוב הישראלים לא יקנו אוטו ללא קניה במוסך, רבים לא יודעים כלל מה זה בדק בית ומי עורך אותו.

בודק בתים, או עורך בדק הבית, הוא אדם שהוכשר הכשרה ספציפית למצוא ליקויים בבתים בד"כ זה יהיה אדם מהנדס אזרחי, שמגיע עם ניסיון מעולם הבניה, שוכרים את שירותיו לפני קנייה של נכס או לפני קבלת נכס מקבלן. עורך בדק הבית יבצע בדיקה מדוקדקת של כמה שעות בנכס, יתעד כל ליקוי ויכתוב דו"ח המפרט את כל הליקויים שיש לתקן בנכס, בין אם הוא מקבלן ובין אם הוא מיד-שנייה.

למה לעשות בדק בית?

לעומת דברים אחרים שאנחנו קונים כמו מוצרי חשמל, רהיטים ואפילו מכוניות אותן אנחנו בודקים היטב ומחפשים פגמים לפני הקניה, כשזה מגיע לקניית בית, הקונה הישראלי הטיפוסי פשוט פחות חשדן. וכך דווקא בעסקה הגדולה ביותר של רובינו, אנחנו מעדיפים להעלים עין. כבר קרה לי שבדיקה שהביאו קונים לבית הפילה את כל העסקה. המוכר הסתיר או לא ידע על רטיבות רצינית במרתף ובעקבות הגילוי הקונים החליטו להמשיך לחפש.

אך בדק בית לא נועד רק למוטט עסקאות, דו"ח בדק הבית קביל משפטית גם מול הקבלן וגם יכול להוות קלף חזק במשא ומתן מול הבעלים ממנו אתם שוקלים לקנות, שכן מציאת הליקויים בבית יכולה להוריד את מחיר הנכס.

לשאלות והבהרות נוספות פנו היום למומחה הנדל"ן
ציון לוי – 054-8189707
קבוצת נדל"ן בשרון תיווך ובניה
מלווים אתכם בדרך אל הבית

 

השווה מקומות אירוח

השווה
error: תוכן האתר מוגן! !!
מעבר לוואצאפ
צריך עזרה?
היי,
אני ציון, הבעלים של קבוצת נדל"ן בשרון.
אשמח לעזור לך!
דילוג לתוכן