מה ההבדל בין משק עזר לנחלה / משק? ומה אפשר לעשות עם משק עזר?

מה ההבדל בין משק עזר לנחלה?

"נחלה" היא קרקע חקלאית שהוחכרה לחוכר לתקופה ארוכה לצורך פרנסתו ומגוריו, ומהווה יחידה משקית חקלאית אחת. במשך השנים, קטן שטח הנחלה, באופן יחסי לשטח שהיה מקובל לפני קום המדינה, אך עיקרי המדיניות של הקצאת קרקע לנחלה, לא השתנו, וביניהם העיקרון שלפיו הנחלה אינה נמכרת, אלא מוחכרת למתיישב בתנאי חכירה לדורות.

לעומת זאת, "משק עזר" הוא קרקע, שהוחכרה או שנמסרה למטרת סידור משק עזר חקלאי הכולל מגורים, גם אם הקרקע אינה מהווה שטח אחד רצוף, ובלבד שקרקע זו אינה מהווה נחלה. משק עזר נועד לתושבים שאינם מחזיקים במשק חקלאי. המתיישבים במשק עזר לא התפרנסו מחקלאות והשטחים החקלאיים של הנחלה נגרעו ממנו. בדרך כלל אותם מתיישבים התפרנסו מעבודה מחוץ למסגרת המושב והחצר שמאחורי ביתם אפשרה להם השלמת הכנסה מגידול בעלי חיים כגון לול, רפת ולעיתים גן ירק. ה"עזרה" בפרנסה מחקלאות היא מקור השם "משק עזר".

בואו נבין את זכויות הבניה במשק עזר. העובדה שבעל משק העזר מחזיק בחלקת מגורים במושב, אולם עיקר פרנסתו אינה חקלאות, הביאה את מנהל מקרקעי ישראל למסקנה שעוגנה בהחלטות, לפיהן לבעל משק העזר לא תהא זכות לבנות בית שני לבן ממשיך, שכן ממילא אין מי שימשיך את עבודת החקלאות שאינה קיימת. משמע, זכויות בנייה במשק העזר צומצמו ביחס לזכויות בניה בנחלה וברוב רובם של המקרים הם מצטמצמים מבחינת רמ"י לזכות בנייה של בית אחד בן 160 מ"ר.

בשנים האחרונות כאשר הלולים והרפתות במשקי העזר נעלמו ואינם, נראה היה לרשויות התכנון שמדובר בתא שטח "בזבזני" מבחינת ניצולו למטרת מגורים בלבד לבית יחיד. במושבים רבים במהלך השנים, פוצלו משקי עזר למגרשים בתכניות מפורטות, וחלוקת משקי העזר הביאה לכך שהמושב – כאגודה שיתופית או רמ"י, גרעו את המגרשים משטח משק העזר והקצו אותם למתיישבים חדשים.

חלוקת משק עזר למכירה | פיצול משקי עזר

זכות חלוקת משק עזר או פיצול משק עזר לא הייתה נתונה לבעל משק העזר עצמו. בשנה האחרונה נקבעו החלטות ברשויות התכנון לבקשת מקרקעי ישראל המאפשרות להוון משק העזר (עד 2 דונם) ולהוסיף ולרכוש זכות לבית שני במשק עזר שיוותר כקניינו של בעל המשק עצמו.

קניית משק עזר היוון

החלטה 1521 קבעה את עקרונות תשלום ההיוון, את שיעור עלות תוספת הזכויות מעל ל- 160 מ"ר לבית אחד, והוסיפה וקבעה כי בעל המשק יוכל לחלק את משק העזר למכירה או שלא, ולבצע פיצול משק עזר של בית אחד שיוותר קניינו הפרטי.

לצפייה באתר בנחלות / משקים / משקי עזר למכירה    לחץ כאן

לשאלות והבהרות נוספות פנו היום למומחה המשקים והנחלות
ציון לוי – 054-8189707
קבוצת נדל"ן בשרון תיווך ובניה
מלווים אתכם בדרך אל הבית

 

השווה מקומות אירוח

השווה
error: תוכן האתר מוגן! !!
מעבר לוואצאפ
צריך עזרה?
היי,
אני ציון, הבעלים של קבוצת נדל"ן בשרון.
אשמח לעזור לך!
דילוג לתוכן